לבד בברלין

דרמה המבוססת על סיפור אמיתי, על פי רב המכר העולמי של הנס פאלאדה ולראשונה בישראל מוצגת על במות התיאטרון. הסיפור מציב זרקור דווקא על חייהם של התושבים "הפשוטים" שחיו בברלין בימיה האפלים של גרמניה. במרכז העלילה בניין מגורים המתאר את חייהם של הדיירים השונים המתגוררים בו. איש איש וסיפורו האישי, אופיו המיוחד והחיבורים בין השכנים יוצרים יחדיו מיקרוקוסמוס של החברה הגרמנית באותם ימים אפלים. לב הסיפור מתרכז בזוג ממעמד הפועלים שמחליט לעשות מעשה בעקבות אבלם הכבד על נפילתו של בנם בחזית. הם מפזרים גלויות מחאה ברחבי העיר באקט של התנגדות מחתרתית, שמצליח לשלוח את הגסטאפו הזועם בעקבותיהם ולחשוף עולם של שכנים מפוחדים ומלשנים, ציניים המוכנים להסגירם בכל רגע. אנסמבל גדול עם דמויות מתחלפות צבעוניות המתובלות בקורטוב של הומור. הספר יצא לאור בשנת 1947 וזכה לאהדה רבה בגרמניה. בשנים האחרונות זכה לעדנה מחודשת כאשר פרץ הספר בעולם המערבי, תורגם לעשרות שפות שונות והפך לרב מכר באירופה, ארצות הברית וכאן בישראל. הסיפור נכתב בימים בהם הנס היה שרוי במצב דיכאוני קשה לאחר שנרדף על ידי הממשל לאורך כל תקופת המלחמה. בסופה הביא לו ידידו, שר בכיר בגרמניה המזרחית, תיק המשפט של בני הזוג המפל, כולל העדויות והמסמכים השונים שליוו את המשפט ועל בסיס זה כתב בעשרים וארבעה ימים, את הספר המופתי הזה.

לכתבה של חדשות 10 על הופעת ההצגה בברלין

תוכניה טריילר About the show

ביקורות
  • "העיבוד שעשתה שחר פנקס לספרו של הנס פאלאדה הגרמני 'לבד בברלין' אפשר לבמאי אילן רונן, ולשותפיו לעיצוב ליצור הצגה מעיקה, מטלטלת, מערבת רגשות על החברה בתקופה אפלה היא מעמתת את הקהל בישראל 2016 עם סיפור שיש בו קורבנות שאנחנו מכירים .... העיבוד משלב סוג של תיאטרון סיפור עם תמונות דרמטיות, מאפשר לשחקנים והקהל היסחפות רגשית אך גם שומר על איזשהו איפוק חמור. בעקבותיו הבימוי מנצל היטב את הצלילים, את התאורה, המסכים הפועלים כסוג של צמצם, וההקרנות התקופתיות....נורמן עיסא ואסנת פישמן מעצבים כאן תפקידים שהם מלאכת מחשבת של מינון רגשי נכון" (הארץ)
  • "ההצגה, מושקעת מאוד מבחינה יצירתית ובימאית, מטלטלת מבחינת המחשבה, מעמיקה מבחינת תוכן ואורח החיים בברלין של אותם ימים ומשאירה אותנו הצופים עם הרבה עצמה".(ערוץ 7)
  • "מדובר במקרה נדיר בתיאטרון הישראלי של עבודת אמנות אמיתית – מתוחכמת, מורכבת ומבוצעת לעילא. כבר מהרגעים הראשונים שלה משתרר באולם שקט מרוכז, מהופנט, סמיך. שקט של קהל שמזהה איכות. השקט הזה מצליח להחזיק מעמד לכל אורך ההצגה, ולהתפרק בסופה במחיאות כפיים מורווחות היטב. ..... המחזה של שחר פנקס, שמצליחה במה שנראה כבלתי אפשרי, ומתרגמת את העולם רחב היריעה של הספר למהלך בימתי דחוס ומדויק, שמתמצת את מה שנחוץ, מבלי לגרום לתחושה שמשהו חיוני ביותר אבד בדרך...... עבודה אנליטית מוצלחת מאוד, רבת השראה, שתוצאתה היא עבודה לא פחות ממצוינת, שעושה צדק עם החומר..... "לבד בברלין" מסתמן כשיא ממשי ביצירתו של רונן. יש בהצגה הזאת שילוב מרתק בין שפה בימתית משוכללת ומדויקת לטיפול מדויק מאוד בטקסט ובשחקנים, שתוצאתו היא עוצמתית ומרגשת...... צוות השחקנים של ההצגה הוא מחויב מאוד, רציני מאוד, ופועל כאנסמבל מכוון היטב. כולם עשו עבודה טובה" (עכבר העיר)
  • "לבד בברלין היא הצגה השבה ומחזירה את התיאטרון הלאומי שלנו אל ייעודו כמראת קריסטל מלוטשת מול פני המציאות גם כאשר נובע ממנה הומור הוא שחור ואפל, ומזכיר את לקחו כי שתיקה ואדישות הן המשת״פ האידיאלי לכל עוולה. זה לא קל לשאת, וזו הצגה לא קלה שראוי וכדאי לראות לשנן את המסר שלה...... עיקר ההישגים האלה של המחזה, הבימוי והעיצוב, נישאו על ידי להקה נפלאה של שחקנים ושחקניות". (הבמה)