הקמצן

הקומדיה הקלאסית הנודעת ביותר של מולייר, גדול מחזאי צרפת, הוצגה לראשונה בשנת 1668 על ידי להקתו של מולייר בתקופת שלטונו של לואי ה-14. עד היום, היא אחת מהקומדיות הבולטות בספרות הדרמה וממחזותיו המוצגים ביותר של מולייר. המחזה הוצג ברחבי העולם פעמים רבות וזכה לאין ספור פרשניות, הן פסיכולוגיות והן פוליטיות. במחזה זה, משתמש מולייר במוטיבים רבים הלקוחים מסגנון ה'קומדיה דל ארטה' ורבות מהדמויות המופיעות במחזה, מזכירות דמויות המופיעות ב'קומדיה דל ארטה'. לאחר שהתאלמן, מתכנן הרפגון להשיא את בתו, אליז, לגבר עשיר ומבוגר המוכן לקחתה ללא נדוניה, בעוד הוא עצמו, מבקש להינשא לבחורה צעירה וענייה , מריאן, אשר גם בנו, קליאנט, מאוהב בה. בסדרה של מצבים קומיים ומעוררי חמלה, מנסה הרפגון למנוע מילדיו לאהוב, בגלל תאוותו החולנית לכסף בעוד שהם מנסים לשנות את רוע הגזירה ולבטל את הנישואים הכפויים. במקביל, הרפגון עושה ככל אשר לאל ידו על מנת לשמור על ממונו, אותו הסתיר בתיבה הרחק מהישג ידם של משרתיו וילדיו. העלילה עוסקת במתח ובקונפליקט שנוצר, בין אהבה וכסף ומתארת כיצד קמצנותו של הרפגון מאיימת, בסופו של דבר, להותירו חסר כל – ללא כספו, וללא ילדיו. משך ההצגה: כשעתיים כולל הפסקה.

תוכניה טריילר About the show

ביקורות
  • "מולייר היה גאון ו"הקמצן" שלו בתיאטרון הבימה, על האיש המאוהב בכספו, מבריק בכל היבט אפשרי...יעקב כהן בתפקיד הראשי בהחלט מספק את הסחורה, הן כשחקן דרמטי (כמו שהוכיח כבר ב"הסוחר מונציה") והן כמי שיודע לנצל במסגרת הדרמטית הזאת את יכולותיו הקומיות-בידוריות." הארץ
  • "הקמצן: מפגש נדיר עם תיאטרון אמיתי...לתשומת לבו של הקורא מולייר: ההפקה החדשה של הבימה מצליחה להגיע אל העומק של המחזה, ומעוררת הערכה בכוונותיה וברמת הביצוע הגבוהה שלה..."הקמצן" החדש בהבימה הצליח להפתיע...זוהי יצירה אינטליגנטית ואפילו אלגנטית, שמושיטה את ידה אל העומק של המחזה ומעניקה לצופים מפגש נדיר במקומותינו עם תיאטרון אמיתי." עכבר העיר
  • " "הקמצן" בהבימה: קלאסיקה מטופלת היטב שלא נופלת לחנופה..."הקמצן" נהנית ממוזיקה מוצלחת, תלבושות נהדרות באופן יוצא דופן, ומעיצוב במה קולע ונקי. כל אלו, נוסף לעיבוד, מסייעים ל"הקמצן" להפוך להצגה מכובדת ונכונה במינונים – היא מתאימה לכל הקהלים מבלי להזדקק לתעלולים, פעלולים וגניבת הדעת. היא לא נופלת לחנופה ופופולאריות זולה, והיא צריכה להיות סמן ימני לאופן בו קלאסיקות מטופלות בתיאטרון המודרני ." וואלה! תרבות
  • "בעיקר מורגש טיפול יסודי באפיון הדמויות ובפרוזה המוליירית, שזכתה לתרגום מצוין ועכשווי" כלכליסט
  • "אפשר להציג את המחזה, כמו כל דרמה קלאסית, גם בסגנון מקורי, חדשני, לעתים ביצוע כזה הוא לכאורה מעניין, אבל יומרני, כפי שקורה לא אחת. ולעתים הוא מעניין וגם מרשים כפי שקרה הפעם ב'הבימה'... הדיבור, התנועה, והנוכחות של הדמויות השונות, מומחשים על הבמה בסגנון מיוחד של דיבור ותנועה עם מוסיקה קצבית ומלודית המשתלבת במה שמתרחש על הבמה... כל תפקיד מלוהק כמו שצריך, בסגנון המיוחד של הביצוע כמובן, ולא על פי מוסכמות וקלישאות. אין זו הצגה של כוכבים אלא של אנסמבל. בקיצור - מולייר מעניין. חוויה לאוהבי תיאטרון, בארץ - וגם בחו"ל." מקור ראשון
  • "הקמצן של מולייר משיב נפש ומרנין בימים טרופים אלה. אין כמו קומדיה כה מוצלחת כדי לשמח ולענג את הצופים בימים אלה...ההצגה עשויה בידי צוות יוצרים משובח, כשבין השחקנים בולטים הכוחות הצעירים המוכשרים שמהווים אתו עתיד התיאטרון ..." THE MARKER CAFE